Riport a KONTAKT Tolmácsszolgálatról

Kezdőlap / Hírek / Riport a KONTAKT Tolmácsszolgálatról

Wágner Zoltán - Lánchíd rádió 2014. október Wágner Zoltán: Ez egy országos rendszer, aminek a célja az, hogy a magyarországi hallássérültek – földrajzilag függetlenül attól, hogy hol élnek – internet segítségével tudjanak tolmácshoz, jelnyelvi tolmácsoláshoz vagy írótolmácsoláshoz jutni. Ezáltal a munkaerő-piaci esélyeik megnőjenek, és az önálló életvitelhez való lehetőségeik növekedjenek. Riporter: Ehhez ugye mindenképpen kell az internet és mondjuk egy táblagép vagy egy okos telefon? Milyen felszereltséget igényel? Hogyan kell ezt elképzelni? WZ: Az általunk kifejlesztett kliens-alkalmazások elérhetőek táblagépeken, okos telefonokon, android vagy iOS rendszerben is. De hagyományos Windows-os vagy OS X rendszerű laptopokról is igénybe vehető a szolgáltatás böngészőn keresztül. Illetve akár asztali számítógépekről, amennyiben azon web-kamera fel van szerelve. Bármelyik kliens készülékről a hallássérült felhívja a tolmácsközpontot. A tolmácsközpontnál – hogyha tovább szeretne telefonálni egy telefonszámra – már tudja a tolmács, hogy milyen számot hív. A tolmács felhívja a halló felet, akivel hangban kommunikálnak. Amennyiben jelnyelv-használó a hallássérült, akkor jelnyelven történik vele a kommunikáció. Nagyothalló esetében írásos kommunikáció zajlik. De a rendszernek rugalmassága azt is megengedi, hogy vegyesen is működjön a dolog. A hallássérült például saját hangján is tud beszélni a tolmáccsal, ha ő arra alkalmas. De ahhoz, hogy biztosan megértse a kommunikációt, írótolmácsolással kapja az információt. R: Elhangzott a sajtótájékoztatón, hogy ez egy pilot projekt, tehát még nincs élesítve. Viszont már tesztelik. Maguk a hallássérültek? Jól értettem? WZ: Így van. 1 éves tesztidőszakunknak lassan a háromnegyedénél tartunk. Március 17-én indult az éles tesztelés, és február 28-ig tart. Eleve úgy terveztük, hogy a 2 éves hosszú projektből 1 év volt a rendszer kifejlesztése, és 1 évig pedig maguk a hallássérültek tesztelik azt. A visszajelzéseik alapján, amit tudunk, megvalósítunk ennek a projektnek a keretében. Amit nem, azt is természetesen összegyűjtjük, és amennyiben sikerül erre újabb forrást találni, azokat is szeretnénk megvalósítani. R: Azt lehet-e már tudni, hogy hány jelnyelvi tolmács fog majd ebben a szolgáltatásban dolgozni? Ez egy 24 órán át elérhető, vagy hivatali időben igénybe vehető szolgáltatás lesz? WZ: Jelenleg a tesztidőszakban munkanapokon 8 és 16 óra között elérhető a szolgáltatás. Jelenleg már 30 jelnyelvi tolmács dolgozik vegyesen az ország minden területéről. A későbbiekben, amikor maga a projekt lezárul, akkor úgy tudom, hogy tervben van ennek a szolgálati időszaknak a meghosszabbítása. Azt azért jeleznem kell, hogy most is 24 órában fogad vészhívásokat a rendszer. Én úgy tudom, hogy abban az esetben, hogyha ez átalakul, mondjuk költségvetési forrásból finanszírozott rendszerré, akkor reggel 8-tól este 8-ig a hivatali üzem meghosszabbodik.